Als bedrijven geen reclame meer maken…

Als je niet in staat bent spullen te kopen, behalve via internet (aanklikbaar en bezorgbaar), is het voor bedrijven ook zinloos reclame te maken, zeker in de dagbladen, maar ook op de televisie.

We zien dagelijks letterlijk wat de corona-crisis voor de Omroepen betekent. Niet alleen lege studio’s, maar ook veel herhalingen van oude programma’s. Dat zal nog lange tijd zo blijven, want nieuwe programma’s kunnen niet worden gemaakt (door risico’s op coronabesmetting) of worden niet gemaakt door het voorziene gebrek aan toekomstige reclame inkomsten.

De onmisbare rol van de publieke omroep (NPO) wordt tijdens deze crisis keihard dagelijks aangetoond. De televisie is voor thuisblijvers / bankzitters nog altijd het enige gezamenlijke informatie medium.  Zeven en een half miljoen Nederlanders keken eergisteravond via de NPO naar de persconferentie van premier Rutte. Misschien moeten we dat maar goed onthouden voor de toekomst (ook Wilders en andere NPO critici!). De NPO wordt als Nationaal en Betrouwbaar ervaren. De commerciële RTL zenders en de zenders van John de Mol ( SBS etc.) waren er al snel bij om kosten te besparen en mensen te ontslaan om zo snel mogelijk kosten te besparen. 

In Nederland, maar ook in andere landen, komen de papieren dagbladen nu al in grote problemen. Zonder adverteerders kun je nog nauwelijks een krant drukken zonder enorme verliezen. In Amerika stellen deskundigen zelfs, dat deze crisis het definitieve einde betekent voor de papieren krant.

In het Noorden is de financiële nood al nijpend: Nieuwsblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad. Allemaal meer dan 100 jaar oude pijlers van de burgerlijke samenleving.

Onafhankelijke betrouwbare regionale verslaggeving vormt het levensbloed van lokale provinciale democratische gemeenschappen. Misschien moeten we voor deze sector nu geen crisis maatregelen nemen, maar structurele maatregelen. Een nationaal steunfonds om versneld grotendeels over te stappen op digitale verslaggeving. In de huidige situatie zullen ook de oudere papieren krantenlezers er snel aan kunnen wennen.

Zet de digitale kanalen van regionale dagbladen tijdelijk gratis open voor iedereen en lever zo nodig alleen nog een beperkt aantal papieren exemplaren voor kiosken en boekhandels. Die stap zal de samenleving nu zeker enige honderden miljoenen kosten, maar dat is een investering in de democratie van de toekomst, in plaats van in tijdelijke werkloosheidsuitkeringen van journalisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *